Van a boldogságnak pár feltétele, amikor minden a helyén van, nincs az érzelmi palettán betöltetlen, esetleg szürke, fekete felület. Ha van, akkor sem lehet azt mondani, hogy számítanának. Ezek a posztmodern világ fájdalomcsillapítói, amikor a kiszakadás jelenti a feloldozást minden alól, ami a hétköznapok szennyét jelenti. Az utazás, a természet, a messzi tájak reflexiói a kemoterápia a kortárs erkölcsi rák ellen.
Az egyik szegmens az, amikor azzal vagyok, aki valóban fontos. Elmúltam harminc. Nem fecsérlem olyan emberekre az időmet, akik lehúznak, jellemtelenek és az eltöltött idő nem élményt jelent. Heidegger időfogalmában az autentikusság azt jelenti, amikor az ember meghal. Olyankor válik az idő az eltávozással lezárttá. Így nem mindegy, hogy kikkel osztjuk meg, mert ez az egyik legdrágább kincsünk. A figyelmről és a törődésről nem is beszélve.
Legalább akkora súllyal esik a latba, hogy hol vagyunk és mit csinálunk. A pénzhajszoló ön- és mások által koordinált munkának aposztrofált kizsigerelés nagyon ritkán gyümölcsöző. Az esetek többségében repetitív hazugság, amelyet a gonosz erők próbálnak tartalommal megtölteni.
Párosan elmenni oda, ami valaki szívének kedves. Vissza-visszatérni egy-egy helyre, ahol már igaz, hogy korábban volt, de újból és újból átélni azt a mirákulumot; ilyen a zarándoklat. Merítkezik a hibátlanságból az emberi lélek. Kilép a testből, ahogy Hamvas Béla írta, annak legtisztább minőségében felejti el a szanszkrit máját (káprázat). Ha a kedvesével teszi ezt bárki is, az a megmaradó emlékezet biztos záloga. Egy amerikai vígjáték egyik alapköve az a mondat, amiben Christopher Walken megfogalmazta, hogy az életre visszatekintve mindenki akkor a legboldogabb, amikor a legértékesebb pillanatokat együtt élik át. És valóban!
Hogy mit szerettünk volna egy borongós, valamelyest napos szombaton? A legjobbat, mi adható: élményeket begyűjteni. Ezért vettük az irányt a Vihorlát felé. Vannak kiemelten kedves helyek, ahová szeretek visszatérni, ezért is ajánlottam a Szinnai-tavat (Morské Oko) és környékét. Lényeges cél volt, hogy este az elégetett kalóriákat az általunk olyannyira szeretett Lebujban pótoljuk vissza.
Útközben minden gördülékenyen ment. Bodrogkeresztúron az utat csinálják, ezért most a 30-as korlátozás sem kellett, mert maximum hússzal ha lehetett haladni. Utána a határhoz érni már nem volt kihívás. A trianoni bizottság által hajózhatónak tartott Ronyva-folyót (folyó?) átlépve Tótújhelyre értünk (Slovenské Nové Mesto), ami egykoron Sátoraljaújhely része volt. Még a 10%-a magyar, ezért is van jelen a bilingualitás, de északabbra Csörgő (Čerhov) és Velejte (Veľaty) egykori színmagyar falvak már a mérhetőség határán lévő kisebbségbe szorultak vissza. Egyszer jó lenne egy-egy ilyen magyarral elbeszélgetni, hogy milyen megfontolásból vallotta magát egy ilyen közösségben. Megérne egy esettanulmányt! Ezekből egy csokorra való érdekfeszítő, esetleg például szolgáló olvasmány is lehet.
A Tőkeretebesi járás után a Nagymihályi jön. A székhelyén kiemelkedő látványosság a Basilica Minor, a görög katolikus székesegyház, majd pár sarokkal arrébb már a pravoszláv templom ortodox keresztjei, az aranyszínben csillogó tetőzettel, külső fali ikonokkal dicsekednek. Hiába, ez már ruszin-ukrán vidék valamelyest. Amolyan szlovják ez a Felvidéken, mert nem a csehes nagyszombati sztenderd, hanem a ruszinos keleti végek nyelvezete, annak lakossága. Viktor Dvorčak volt, aki egy Kelet-Szlovákiában gondolkodott, de a pozsonyiak részéről nem talált szíves fogadtatásra. Mondhatni érthető okokból...
Aztán az egykori 60%-os magyarság mára bő 100 főt jelent. A Laborc folyója pedig Zemplén vármegyét választotta el Ungtól, ami mára a város határán belül van, annak bal partja is beépült. Akkor még a Széles-tó (Zemplínska šírava) sem volt, ami a helyi balaton. Utunk a tó északi partján, a Vihorlát déli lejtőjén vezet. A hivatalos nevét a sátoraljaújhelyiek sem használták, mert a ,,sírava" jelentette a hétvégét, a fürdőzést a múltban, amikor a nyári hétvégéken a fél város ott üdült. Mára megkopott táborok, szállók épületei váltakoznak üzemben lévő és még épülőkkel, egyfajta diverz képet mutatva az erre tévedőnek.